VOLKSBÜHNE
Berlin

Photo: David Baltzer / Agentur Zenit

Infinite Jest
by David Foster Wallace

Drama
Guest performance by Thorsten Lensing

Translated by Ulrich Blumenbach

David Foster Wallace's Infinite Jest, first published in the U.S. in 1996, is an attempt to narrate today's world in 1500 pages, without reducing it to a single interpretation. Wallace states, I want to write about how it feels to live today, instead of distracting people from it. Hence, Wallace finds himself writing about everything from the serious, to the trivial, to the bizarre: birth pangs and death throes, blizzards, stories of love and separation, phobic men, excessive salivation, nurses who seem to emerge out of a racy-nursewear catalogue, and birds having heart attacks in mid-flight.

In doing so, Wallace approaches both his comical and tragic characters with an unprecedented delicacy and earnest. As Wallace believes, jokes are often the bottles in which we send out the most plangent screams for someone to care and help.

Part of the staging will centre on the three brothers of the Incandenza family: Hal, a prodigiously intelligent and talented student at the Enfield Tennis Academy; and his elder siblings, Orin, the punter for the Arizona Cardinals, and Mario, a severely deformed and disabled filmmaker and passionate radio listener. Other characters appear, such as Joelle van Dyne, a veiled radio announcer and member of the Union of the Hideously and Improbably Deformed and Don Gately, a former thief and medicine addict from the drug rehabilitation centre Ennet House. All characters of the novel are helplessly at the mercy of life's hasards.

A production by Thorsten Lensing in coproduction with Schauspiel Stuttgart, Schauspielhaus Zürich, Ruhrfestspiele Recklinghausen, Kampnagel Hamburg, Theater im Pumpenhaus Münster, HELLERAU – Europäisches Zentrum der Künste, Künstlerhaus Mousonturm, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg and SOPHIENSÆLE. Funded by the Capital Cultural Fund and the City of Münster.

Cast
With: Jasna Fritzi Bauer, Sebastian Blomberg, André Jung, Ursina Lardi, Heiko Pinkowski, Devid Striesow

Director and text version: Thorsten Lensing
Stage design: Gordian Blumenthal, Ramun Capaul
Costumes: Anette Guther
Dramaturgy: Thierry Mousset
Collaboration text version: Thierry Mousset, Dirk Pilz
Collaboration directorship: Benjamin Eggers-Domsky

02.02.19, 19:00
> evening tickets

03.02.19, 18:00
> evening tickets

11.04.19, 19:00
> evening tickets

12.04.19, 19:00
> evening tickets

07.06.19, 19:00
> tickets

08.06.19, 20:00
> tickets

press voices

„Das Schönste, was man seit langem im Theater gesehen hat.“ - Süddeutsche Zeitung

Mounia Meiborg, 26.02.18

„Dieser Abend ist wie ein Rausch und dieser Rausch funktioniert über die Einfachheit. (...) Es geht um die Abwesenheit Gottes und in dieser metaphysischen Leere strampeln die Figuren um Sinn (...). Man glaubt diesem Theater und traut ihm alles zu, sogar die Überwindung der Schwerkraft."- NDR Kulturjournal

Peter Helling, 22.03.18

„Diesen Kampf mit den Abhängigkeiten und Beschädigungen, dieses Ringen um Sinn und Erlösung exerziert Thorsten Lensing in vier fast rundweg fesselnden Stunden. Mit einem phantastischen Ensemble, dessen teils grell divergente Spielstile sich zu einem Ganzen fügen. Und nicht zuletzt mit Gespür für die existenziell verzweifelte Komik der Vorlage. Ein dunkler Spaß." - Der Tagesspiegel

Patrick Wildermann, 24.02.18

„Ein kluger, tiefer, aber auch sehr lustiger Theaterabend in den Sophiensälen beginnt und endet mit markerschütterndem Gesang, der ins Nichts ruft. (...) So wie der Schriftsteller, der sich 2008 mit 46 Jahren das Leben nahm, die Virtuosität des Formulierens in garstige Höhen treibt, so spielen sie hier auch. Devid Striesow und Sebastian Blomberg mit irrsinnig komischer und böser Verstellspielplumpheit, André Jung mit locker aus dem Herzen gerissener Güte, Ursina Lardi mit ihrer nicht leicht aushaltbaren, athletischen Verwandlungsstrenge und Jasna Fritzi Bauer sowie Heiko Pinkowski mit kühner Purheit. (...) Das ist hohe Theaterkunst." - Berliner Zeitung

Ulrich Seidler, 23.02.18

„Ziemlich schlau ist auch der Loop als Rahmen: Wenn Ursina Lardi als Tenniscrack Hal Incandenza vor die akademische Aufnahmekommission tritt, ist damit das Ende der rund vierstündigen Inszenierung vorweggenommen, die dann also ad infinitum wieder beginnen könnte, um all das noch einmal abzurufen, was man mit teils staunenden, teils bewundernden Augen gesehen hat." - Theater der Zeit

Thomas Irmer, 23.03.18

„Virtuoser als in dieser Zeitraffer-Version kann man Wallace' Romanmonster wohl kaum zähmen." - Hamburger Abendblatt

Joachim Mischke, 23.03.18

media

Photo: David Baltzer / Agentur Zenit

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