VOLKSBÜHNE
Berlin
Mohammad Al Attar, Omar Abusaada
Iphigenie

based on Euripidean motifs
Drama
100 min
Arabic with German and English surtitles

Iphigenie is the final play in Mohammad Al Attar and Omar Abusaada’s trilogy of adaptations of ancient Greek tragedies. It was developed in cooperation with non-professional women actors who fled Syria and now live in Germany. In this version of the play, it is staged as a casting call, with nine young women auditioning for the part of Iphigenia. Abusaada and Al Attar blend memories and experiences from the women’s lives with themes and excerpts from Euripides’s Iphigenia in Aulis. After the acclaimed premiere in the Tempelhof Hangar, the play is now coming to the main stage of the Volksbühne at Rosa-Luxemburg-Platz.

Co-Producer: Arab Fund for Arts and Culture (AFAC) im Rahmen der Arab European Creative Platform (AECP). Gefördert durch Kunststiftung Ingvild und Stephan Goetz, Arend und Brigitte Oetker, Heinz und Heide Dürr Stiftung, Charlotte von Koerber. In Zusammenarbeit mit der Allianz Kulturstiftung und der Heinrich Böll Stiftung e.V.

http://www.arabculturefund.org

The Arab Fund for Arts and Culture (AFAC) was established in 2007 by local cultural lobbyists as an independent initiative that funds individuals and organizations in the fields of cinema, performing arts, literature, music and visual arts while facilitating cultural exchange, research and cooperation across the Arab world and globally.

Sponsors




Cast

With: Alaa Naser, Nour Bou Ghawi, Layla Shandi, Sajeda Altaia, Diana Kadah, Bajan Aljeratly, Zina El Abdullah, Hebatullah Alabdou

Text: Mohammad Al Attar
Director: Omar Abusaada
Stage, costumes: Bissan Al-Charif
Actress Trainer: Reham Alkassar
Video: Reem Al Ghazi
Lighting: Christian Maith
Camera: Mohammad Samer Alzajat
Directors assistant: Amer Okdeh
Production: Ameenah Sawwan

Tickets

23.01.18, 19:30
main stage
18:45 Introduction
> tickets

06.02.18, 19:30
main stage
afterwards audience talk in the Sternfoyer
> tickets

11.02.18, 20:00
main stage
> tickets

press voices

Mounia Meiborg, 01.10.17

Simon Strauss, 04.10.17

Ulrich Seidler, 01.10.17

„Syrien war bis vor Kurzem ein Land mit guten Ausbildungsstandards, mit einer Mittelschicht, mit Kunst und Kultur (...). So sieht man in "Iphigenie" auch langen Träumen zu, die Jugendliche und junge Erwachsene im Westen ganz ähnlich haben." - Deutschlandfunk Kultur, Fazit

Tobi Müller, 01.10.17

„Neun Bewerberinnen verbinden den Theater-Text mit der eigenen Geschichte. Ihre groß projizierten Gesichter beweisen: Keine Inszenierung übertrifft den Zauber des menschlichen Gesichtes. Diese „Iphigenie“ ist gelungen." - B.Z.

Sebastian Bauer, 01.10.17

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