VOLKSBÜHNE
Berlin
Boris Charmatz
Musée de la danse
10000 Gestures
01.–03.02.18
main stage

Dance, Performance
1h

10000 Gestures is based on the fascinating idea of performing a piece in which no single movement is repeated. After its premiere at Tempelhof, this explosive alphabet of dance will be performed for the first time on the stage of the main house at Rosa-Luxemburg-Platz. Once performed, it will immediately disappear again.

“For me, the feeling of impermanence is the central element of the piece,” says the French choreographer. All 24 dancers perform 400 gestures in strict sequence. A melancholy frisson of movement, an ocean of information. Is it the antithesis of programmed data, that cascades hypnotically dancing out of the Cloud? For 10000 Gestures Charmatz works once again with the fashion and costume designer Jean-Paul Lespagnard. He transforms looks from the public sphere and adapts them to the dancers: a kind of transformed djellaba or the abstracted garb of a road worker, uniforms reminiscent of urban security units, transgender terrorists or fragments from opulent gowns. Above it all resounds the monumental funeral music from Mozart’s Requiem.

Finally, the audience is seated opposite a moving picture that can be no longer captured completely; the eye roams continually back and forth from details to the big picture, between the individual and the communitas. A linear narrative is dissolved in a whirl of sparkling micro events. Transient, yet unforgettable!

10000 GESTURES INVITED TO THE DANCE PLATFORM 2018
The Choreography 10000 Gestures by Boris Charmatz, a production of the Volksbühne that premiered at the Volksbühne Tempelhof in September, is invited to the Tanzplattform 2018 (on 17 and 18 March in the Musiktheater Gelsenkirchen), the most important event of contemporary dance in Germany , which takes place biennally in changing cities.

Production Musée de la danse / Centre chorégraphique national de Rennes et de Bretagne - Directed by Boris Charmatz. The association receives grants from the Ministry of Culture and Communication (Regional Direction of Cultural Affairs / Brittany), the City of Rennes, the Regional Council of Brittany and Ille-et-Vilaine Departemental Council.

www.museedeladanse.org

The Institut français regularly supports the international touring of Musée de la danse.

Coproduction Volksbühne Berlin, Manchester International Festival (MIF), Théâtre National de Bretagne-Rennes, Festival d’Automne à Paris, Chaillot – Théâtre national de la Danse (Paris), Wiener Festwochen, Sadler’s Wells London, Taipei Performing Arts Center

Thanks to Julie Cunningham, Dalila Khatir, Jolie Ngemi, Marlène Saldana, Le Triangle – cité de la danse, Charleroi Danses - Centre chorégraphique de la Fédération Wallonie-Bruxelles, P.A.R.T.S., Archivio Alighiero Boetti and Fondazione Alighiero e Boetti ; Chiara Oliveri Bertola / Castello di Rivoli Museo d'Arte Contemporanea

Cast

Interpretation: Salka Ardal Rosengren, Or Avishay, Jessica Batut, Nuno Bizarro, Dimitri Chamblas, Matthieu Burner, Olga Dukhovnaya, Sidonie Duret, Bryana Fritz, Bryana Fritz, Alexis Hedouin, Maud Le Pladec, Mani Mungai, Noé Pellencin, Frank Willens
Choreography: Boris Charmatz
Choreographic assistant: Magali Caillet Gajan
Costume: Jean-Paul Lespagnard
Vocal training: Christian Kesten
General stage manager: Fabrice Le Fur
Sound technician: Olivier Renouf
Dresser: Marion Regnier
Production direction: Martina Hochmuth, Amélie-Anne Chapelain

press voices

„Wie Charmatz seine Truppe guerillamäßig die Tanzfläche stürmen und wieder auseinanderstieben lässt, ist sensationell. Atemberaubend sind Tempo und Präzision. Im choreografischen Wimmelbild flackern die (Hand-)Haltungen nur so vorüber, vom Kopfkratzen bis zur Segnungsgebärde. Erschöpfend, aber grandios.“ - Berliner Morgenpost

Elena Philipp, 16.09.17

„Boris Charmatz ist einer der interessantesten und erfolgreichsten Choreografen seiner Generation, der sowohl strukturanalytische als auch emotionale Arbeiten inszenieren kann und diese Fähigkeiten mit einem Gespür für aktuelle Moden verbindet. Dass er routiniert mit Raum umgeht, ihn entgrenzen und einhegen, Bewegung dynamisch bündeln, vereinzeln, ausschwärmen lassen und streuen kann, das zeigt auch 10.000 Gesten wieder. Besonders im Zusammenspiel mit dem cineastischen Licht von Yves Godin, der zunächst nur den Schein der durch die großen Glasfenster dringenden Außenbeleuchtung nutzt.“ - ZEIT Online

Astrid Kaminski, 15.09.17

„Zum »Sanctus«, ein Paar hatte sich im Kuss vereint, stehen die Tänzer verteilt im ganzen Hangar und lauschen dem Sieg Mozarts über das Menschengequirl. Akzeptiert man, dass der Tanz sein eigenständiges Todesszenario entwirft, unabhängig von der Musik, ist »10 000 Gesten« vorzüglich getanzt und von eindringlich emotionaler Raumarchitektur.“ - Neues Deutschland

Volkmar Draeger, 16.09.17

10 000 Gesten ist ein Spiel einerseits mit der Oberfläche und gleichzeitig mit der Gewalt, die sich aus der puren physischen Präsenz ergibt. Es ist gut gemacht, und es setzt die architektonische Wucht des Hangars und die kleinen, sich dem mit aller Energie entgegenwerfenden Menschkörper vor allem gegen Ende atemberaubend in Szene.“ - Berliner Zeitung

Michaela Schlagenwerth, 15.09.17

„Wie er das Chaos entfesselt, wie es ihm gelingt, die Konfusion, die heutigen Ängste einzufangen, ist grandios." - Der Tagesspiegel

Sandra Luzina, 15.09.17

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Photo:Gianmarco Bresadola

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